Claudicatio Intermittens

Etalagebenen

De medische term voor etalagebenen is claudicatio intermittens, letterlijk vertaald: “intermitterend hinken”. Etalagebenen worden veroorzaakt door slagaderverkalking. Vettige bestanddelen uit het bloed zoals cholesteroldeeltjes, nestelen zich in de vaatwand: er ontstaat een plaque in de binnenwand van de slagader. De binnenste vaatwand groeit hierdoor naar binnen. Dit is slagaderverkalking. Het gevolg is een vernauwde slagader.

Door de vernauwing kan er minder bloed naar de spieren. In rust kunnen de spieren nog van voldoende bloed en dus zuurstof worden voorzien. Maar wanneer een patiënt zich gaat inspannen en dus meer bloed en zuurstof vraagt, schiet het aanbod tekort. Gevolg: te weinig zuurstof en daarna pijnklachten en/of kramp in één of beide benen. Zodra de inspanning wordt gestaakt verdwijnen de pijnklachten weer.

Lopen is het medicijn

Er is een internationale richtlijn uitgebracht waarin looptraining als eerste keus behandeling bij etalagebenen wordt aanbevolen voor ALLE patiënten met etalagebenen. Deze richtlijn adviseert zelfs dat iemand pas in aanmerking komt voor een dotter wanneer looptraining onvoldoende effect heeft. Uit recent onderzoek blijkt dat de resultaten van gesuperviseerde looptherapie en dotteren vergelijkbaar zijn.

Bovendien brengt gesuperviseerde looptherapie nog meer voordelen met zich mee, dan alleen maar het vergroten van de loopafstand. Ook de conditie verbetert en de kwaliteit van leven. De bloeddruk zal dalen, evenals het cholesterolgehalte en in het geval van suikerziekte zal deze beter te reguleren zijn, waardoor mensen met minder of soms zelfs zonder medicatie uitkomen. Dit alles zorgt voor minder complicaties op lange termijn.

ClaudicatioNet

Onze praktijk is aangesloten bij het ClaudicatioNet. ClaudicatioNet is een geïntegreerd zorgnetwerk dat patiënten, oefen- en fysiotherapeuten, huisartsen en vaatchirurgen met elkaar in contact brengt. ClaudicatioNet streeft naar transparante en hoogwaardige zorg voor alle patiënten met perifeer arterieel vaatlijden in Nederland.

Namens onze praktijk is Erik Vermeulen aangesloten bij het ClaudicatioNet.

Logo compleet 17032017

Voer a.u.b. een geldige naam in.
Voer a.u.b. een geldig e-mailadres in.
Voer a.u.b. een geldig telefoonnummer in.
Voer a.u.b. een geldig onderwerp in.
Voer a.u.b een geldig bericht in.
Vink a.u.b. de captcha aan.